سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گزارش|آخرین وضعیت مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی

ماه گذشته و پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، گلایه‌هایی از سوی برخی از شرکت‌کنندگان کنکور و خانواده‌های آنها درباره تاثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در آزمون سراسری مطرح شد. پیش از این نیز برخی کارشناسان انتقاداتی را به این موضوع که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌دانستند.

 

همان زمان برخی از مسئولان دولت و نمایندگان مجلس در سخنانی از ضرورت تغییر در مصوبه کنکوری شورا گفتند و طوری وانمود شد که این مصوبه به زودی با تغییراتی روبرو می‌شود و کنکور سال آینده متفاوت‌تر از سال جاری خواهد بود.

 

البته شورایعالی انقلاب فرهنگی چند روز بعد با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه تغییر در ضوابط کنکور در سال 1404 را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده بود: بر اساس تبصره 1 ماده 2 مصوبه سنجش و پذیرش، هرگونه تغییر در شیوه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی نیازمند اطلاع‌رسانی پیش از پایان شهریور هر سال می‌باشد. بنابراین هیچ تغییری در نحوه برگزاری امتحانات نهایی و آزمون تخصصی در سال 1404 ایجاد نخواهد شد و همچنان، مصوبه مذکور تعیین‌کننده چارچوب سنجش و پذیرش خواهد بود.

 

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟

 

بر اساس مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام «مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» (مصوبه جلسه 843) برگزاری آزمون سراسری از سال 1402 با تغییراتی روبرو شد که شاید مهمترین آن تاثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در آزمون سراسری بود.

 

 برگزاری دو نوبت کنکور در سال از دیگر تغییرات اعلام شده در این مصوبه بود. بر این اساس داوطلبان در مجموع چهار بار (طی دو سال) می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند نمرات آنها در این آزمون‌ها معتبر است. در نهایت با بیشترین نمره اخذ شده می‌توانند انتخاب رشته کنند.

 

این مصوبه بعد از چند بار بررسی، در جلسات 855 و 863 مورخ 1400/11/05 و 1401/03/17 اصلاح و در تاریخ 25 تیر 1401 توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت با نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی ابلاغ شد.

 

هر چند به اذئان برخی کارشناسان شورایعالی انقلاب فرهنگی با اجرای این مصوبه معدل دانش‌آموزان متوسطه به دلیل تاثیر در کنکور کمی افزایش یافته است اما اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند اکنون که 2 سال از اجرای این مصوبه کنکور گذشته است بهتر می‌توان درباره نتایج و اصلاحات احتمالی آن سخن گفت.

 

به همین دلیل شورایعالی انقلاب فرهنگی با تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی متشکل از 31 هیئت استانی، دانش‌آموزان، و معلمان از آنها خواسته است پیشنهادات و نظرات خود را برای اصلاح مصوبه ارائه دهند.

 

طبق قانون، هر تغییری باید یک سال قبل از اجرا اعلام شود. بنابراین تغییرات احتمالی برای سال 1404 نخواهد بود و در صورت اعمال اصلاحات، در کنکور سال 1405 اجرایی خواهد شد.

 

اعضای شورا نسبت به مصوبه کنکوری تعصب ندارند

 

ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب و از اعضای جوان شورای دانلود کتاب عالی انقلاب فرهنگی درباره آخرین وضعیت این مصوبه در شورا به تسنیم گفت: موضوع خاصی در این زمینه رخ نداده است اما مسئله‌ای که به طور قطع می‌توان گفت این است که در کنکور سال 1404 هیچ تغییری رخ نمی‌دهد و کنکور سال آینده با ضوابط سال قبل برگزار می‌شود.

 

وی درباره ضرورت تغییر در مصوبه کنکور نیز گفت: چند سال از اجرای مصوبه می‌گذرد بازخوردهایی در این زمینه گرفتیم و نظراتی در دولت وجود دارد که همه این موارد باید سرفرصت و در زمانی مناسب مورد بحث قرار گیرد. البته مجددا خود شوراست که درباره اینکه می‌خواهد مصوبه را تغییر دهد یا نه تصمیم می‌گیرد و نباید در این زمینه پیش‌داوری صورت داد.

 

رسانه‌ها آرامش دانش‌آموزان کنکوری را بهم نریزند

 

افتخاری افزود: همه اعضای شورا پیش از اینکه تعصبی نسبت به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی داشته باشند تمایل دارند بهترین تصمیم گرفته شود و کمترین تنش و اضطراب به دانش‌آموزان وارد شود. رسانه‌ها هم باید بهترین رویکرد را در این زمینه داشته باشند و اجازه دهند آرامش برای دانش‌آموزان در معرض کنکور برقرار شود و به این فضا دامن نزنند.

 

وی اعلام کرد خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم مطمئن باشند برای هر تصمیمی که در این خصوص برای سال‌های بعد گرفته می‌شود به اندازه کافی زمان و بررسی‌‌های لازم صرف خواهد شد.

https://cutt.us/igJ1X

https://bit.ly/4fVpVDo

https://cutt.ly/YeKT1PAT

https://is.gd/ci1I72

https://v.gd/h7lmob

https://goo.su/eGzXTj

https://n9.cl/e1ynw5

https://shorturl.at/18NWH

https://tinyurl.com/5pescmdx


گزارش|آخرین وضعیت مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی

ماه گذشته و پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، گلایه‌هایی از سوی برخی از شرکت‌کنندگان کنکور و خانواده‌های آنها درباره تاثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در آزمون سراسری مطرح شد. پیش از این نیز برخی کارشناسان انتقاداتی را به این موضوع که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌دانستند.

 

همان زمان برخی از مسئولان دولت و نمایندگان مجلس در سخنانی از ضرورت تغییر در مصوبه کنکوری شورا گفتند و طوری وانمود شد که این مصوبه به زودی با تغییراتی روبرو می‌شود و کنکور سال آینده متفاوت‌تر از سال جاری خواهد بود.

 

البته شورایعالی انقلاب فرهنگی چند روز بعد با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه تغییر در ضوابط کنکور در سال 1404 را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده بود: بر اساس تبصره 1 ماده 2 مصوبه سنجش و پذیرش، هرگونه تغییر در شیوه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی نیازمند اطلاع‌رسانی پیش از پایان شهریور هر سال می‌باشد. بنابراین هیچ تغییری در نحوه برگزاری امتحانات نهایی و آزمون تخصصی در سال 1404 ایجاد نخواهد شد و همچنان، مصوبه مذکور تعیین‌کننده چارچوب سنجش و پذیرش خواهد بود.

 

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟

 

بر اساس مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام «مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» (مصوبه جلسه 843) برگزاری آزمون سراسری از سال 1402 با تغییراتی روبرو شد که شاید مهمترین آن تاثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در آزمون سراسری بود.

 

 برگزاری دو نوبت کنکور در سال از دیگر تغییرات اعلام شده در این مصوبه بود. بر این اساس داوطلبان در مجموع چهار بار (طی دو سال) می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند نمرات آنها در این آزمون‌ها معتبر است. در نهایت با بیشترین نمره اخذ شده می‌توانند انتخاب رشته کنند.

 

این مصوبه بعد از چند بار بررسی، در جلسات 855 و 863 مورخ 1400/11/05 و 1401/03/17 اصلاح و در تاریخ 25 تیر 1401 توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت با نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی ابلاغ شد.

 

هر چند به اذئان برخی کارشناسان شورایعالی انقلاب فرهنگی با اجرای این مصوبه معدل دانش‌آموزان متوسطه به دلیل تاثیر در کنکور کمی افزایش یافته است اما اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند اکنون که 2 سال از اجرای این مصوبه کنکور گذشته است بهتر می‌توان درباره نتایج و اصلاحات احتمالی آن سخن گفت.

 

به همین دلیل شورایعالی انقلاب فرهنگی با تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی متشکل از 31 هیئت استانی، دانش‌آموزان، و معلمان از آنها خواسته است پیشنهادات و نظرات خود را برای اصلاح مصوبه ارائه دهند.

 

طبق قانون، هر تغییری باید یک سال قبل از اجرا اعلام شود. بنابراین تغییرات احتمالی برای سال 1404 نخواهد بود و در صورت اعمال اصلاحات، در کنکور سال 1405 اجرایی خواهد شد.

 

اعضای شورا نسبت به مصوبه کنکوری تعصب ندارند

 

ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب و از اعضای جوان شورای دانلود کتاب عالی انقلاب فرهنگی درباره آخرین وضعیت این مصوبه در شورا به تسنیم گفت: موضوع خاصی در این زمینه رخ نداده است اما مسئله‌ای که به طور قطع می‌توان گفت این است که در کنکور سال 1404 هیچ تغییری رخ نمی‌دهد و کنکور سال آینده با ضوابط سال قبل برگزار می‌شود.

 

وی درباره ضرورت تغییر در مصوبه کنکور نیز گفت: چند سال از اجرای مصوبه می‌گذرد بازخوردهایی در این زمینه گرفتیم و نظراتی در دولت وجود دارد که همه این موارد باید سرفرصت و در زمانی مناسب مورد بحث قرار گیرد. البته مجددا خود شوراست که درباره اینکه می‌خواهد مصوبه را تغییر دهد یا نه تصمیم می‌گیرد و نباید در این زمینه پیش‌داوری صورت داد.

 

رسانه‌ها آرامش دانش‌آموزان کنکوری را بهم نریزند

 

افتخاری افزود: همه اعضای شورا پیش از اینکه تعصبی نسبت به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی داشته باشند تمایل دارند بهترین تصمیم گرفته شود و کمترین تنش و اضطراب به دانش‌آموزان وارد شود. رسانه‌ها هم باید بهترین رویکرد را در این زمینه داشته باشند و اجازه دهند آرامش برای دانش‌آموزان در معرض کنکور برقرار شود و به این فضا دامن نزنند.

 

وی اعلام کرد خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم مطمئن باشند برای هر تصمیمی که در این خصوص برای سال‌های بعد گرفته می‌شود به اندازه کافی زمان و بررسی‌‌های لازم صرف خواهد شد.

https://cutt.us/igJ1X

https://bit.ly/4fVpVDo

https://cutt.ly/YeKT1PAT

https://is.gd/ci1I72

https://v.gd/h7lmob

https://goo.su/eGzXTj

https://n9.cl/e1ynw5

https://shorturl.at/18NWH

https://tinyurl.com/5pescmdx


فستیوال عربستان؛ جبران رادیکالیسم با رادیکالیسم!

علی مزروعی: فستیوال تفریحی «موسم الریاض» به‌مدت هشت روز با شعار «بزرگ‌ترین فستیوال تفریحی پاییزه جهان» ـ شامل «نمایشگاه فشن»، «کنسرت‌های موسیقی»، «شب شعر» و... ـ از چهار روز قبل در ریاض آغاز شد.

 

 اگرچه عربستان در چشم‌اندازی که برای خود در سال 2030 در نظر گرفته تغییرات فرهنگی را نیز لحاظ کرده است و چندسالی است که رویدادهایی نامتجانس با صبغه سلفی این کشور برگزار می‌کند اما این رویداد‌ها هیچ وقت تا این حد ردیکال پیش نرفته بودند که باعث شود بخش زیادی از افکار عمومی عربستان نیز به آن واکنش منفی نشان دهد و وضعیت فعلی این کشور را بازگشت به دوران جاهلیت توصیف کنند، این حرکت رادیکال را بدون توجه به اهداف آن نمی‌توان تجزیه تحلیل کرد.

 

سلفیت و نسبت آن با سکولاریسم

 

سلفیت، به‌رغم ظاهر دینی و ضدغربی‌اش، در امتداد پروژه سکولاریسم عمل می‌کند و هدفی جز تضعیف اسلام اصیل ندارد. گرچه ممکن است در نگاه نخست، تضادی بنیادین میان سلفیت و سکولاریسم دیده شود، اما بررسی تاریخی نشان می‌دهد که شکل‌گیری جریان‌های سلفی در غرب آسیا، بخشی از راهبردهای استعماری دولت‌های غربی بوده است. این جریان‌ها با بهره‌گیری از برخی آموزه‌های دینی و تحریف آن‌ها، از سوی قدرت‌های استعماری به‌عنوان ابزاری برای تضعیف جایگاه دین در جوامع اسلامی مورد استفاده قرار گرفتند. دو هدف کلیدی در این رویکرد دنبال می‌شد: نخست، با خشن نشان دادن سلفیت و معرفی آن به‌عنوان نمادی از اسلام، تلاش شد تصویری هراسناک از این دین ارائه شود و از گسترش اسلام‌گرایی در جهان جلوگیری شود. دوم، با ایجاد شکاف‌های عمیق میان مسلمانان از طریق تحریک نزاع‌های فرقه‌ای، زمینه‌ای برای تضعیف قدرت جمعی آن‌ها فراهم شد.

 

نمونه بارز این سیاست، پیدایش و تقویت گروه‌هایی مانند داعش است که با استفاده از قرائتی سطحی و رادیکال از دین، به ابزاری برای تخریب چهره اسلام و نابودی مسلمانان تبدیل شد. این گروه‌ها با کشتار بی‌رویه و ایجاد بحران‌های انسانی، نه‌تنها جوامع مسلمان را از درون تخریب کردند، بلکه از اسلام تصویری غیرواقعی و خشونت‌طلب به جهان عرضه کردند، در حقیقت، سلفیت نه به‌عنوان جریانی دینی، بلکه به‌مثابه ابزاری برای استمرار سلطه غرب بر کشورهای اسلامی عمل کرده است، ابزاری که در پوشش دین، پیامدهایی همسو با سکولاریسم را به‌همراه دارد؛ فاصله‌گیری مردم از دین، کاهش اعتماد به اسلام به‌عنوان نظامی اجتماعی و اخلاقی، و در نهایت، بی‌ثبات‌سازی منطقه‌ای که منافع قدرت‌های استعماری را تأمین می‌کند، لذا می‌توان گفت سلفیت و سکولاریسم، نه در تقابل، بلکه در تعامل، و هر یک با روش خاص خود، به تضعیف اسلام و جوامع اسلامی پرداخته‌اند.

 

جبران رادیکالیسم با رادیکالیسم

 

تحولات اخیر در عربستان سعودی نشان می‌دهد که حکومت این کشور به‌دنبال تغییرات رادیکال برای بازسازی تصویر جهانی خود است، حتی اگر این تغییرات به تقابل آشکار با هویت اسلامی منجر شود، این روند، پس از بحران‌های بین‌المللی مانند ماجرای 11 سپتامبر و ظهور گروه‌های تروریستی مانند داعش، شدت بیشتری یافته است. وجهه عربستان ضربه جدی خورده است، اکنون برخی از افراد در این کشور برای بازسازی این چهره، به اقداماتی متوسل شده‌اند که هم به‌لحاظ زمانی و هم لحاظ ماهیت، به‌شدت رادیکال و تقابلی است.

 

روند فاصله‌گیری از اسلام به‌عنوان هویت رسمی عربستان، به‌وضوح در اقدامات اخیر این کشور دیده می‌شود. برگزاری جشنواره‌های مد، کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی که با ارزش‌های دینی و اجتماعی جامعه مسلمان عربستان در تضاد است، بخشی از این تلاش است، اما این تغییرات نه به‌عنوان گامی تدریجی و متوازن، بلکه در قالب رویکردی رادیکال و شتاب‌زده دنبال می‌شود.

 

این سیاست‌های جدید، دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: نخست، ایجاد فاصله میان هویت عربستان و سابقه طولانی آن در حمایت از سلفیت، و دوم، جلب حمایت غرب به‌عنوان متحد اصلی در منطقه. بعضی مسئولان این کشور با فهم این‌که تغییر وجهه عربستان به‌عنوان کشوری مذهبی و محافظه‌کار به زمان زیادی نیاز دارد، تصمیم گرفته‌اند با اقدامات نمایشی و به‌شدت رادیکال، این روند را تسریع کنند، در نتیجه، این تقابل با هویت اسلامی، بیش از هر چیز به ابزاری برای تغییر فوری تصویر عربستان در افکار عمومی جهان تبدیل شده است، با این حال، این رویکرد رادیکال نه‌تنها باعث تغییرات پایدار در عربستان نخواهد شد، بلکه احتمالاً واکنش‌های منفی بیشتری در سطح منطقه و جهان اسلام به‌دنبال خواهد داشت.

 

قمار در ریاض

 

برخی مسئولان عربستان با الگوبرداری از مدل‌های اقتصادی ترکیه و امارات، به‌ویژه در حوزه گردشگری و توسعه زیرساخت‌های تفریحی، می‌خواهند عربستان را از اقتصاد نفتی خارج کنند و به‌سمت مدل اقتصادی متنوع‌تری سوق دهند، در این راستا، تلاش می‌کنند با برگزاری جشنواره‌های جهانی، جذب توریست و ایجاد مناطق آزاد اقتصادی، درآمدزایی کنند، با این حال، تفاوت‌های بنیادی عربستان با امارات و ترکیه در این زمینه نیز وجود دارد. عربستان به‌عنوان محل استقرار کعبه و کشوری که مدینةالنبی(ص) و مقبره بزرگان دین اسلام در آن قرار دارد، نه‌تنها در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، بلکه به‌واسطه این جایگاه مذهبی، بسیاری از درآمدهای گردشگری‌اش از مسلمانان و مراسم حج به‌دست می‌آید، بنابراین، اگر این کشور بخواهد به‌سمت یک سیاست سکولاریزه‌شده‌تر حرکت کند، ممکن است با واکنش‌های منفی شدید از سوی مسلمانان جهان روبه‌رو شود و از این منظر درآمدهای کلیدی‌اش را از دست بدهد.

 

این اقدام برای تغییر مسیر به‌سرعت در حال وقوع است و در مقایسه با کشورهای دیگری مانند ترکیه و امارات، ریسک اقتصادی و اجتماعی آن برای عربستان بسیار بالاتر است، به‌ویژه این‌که این کشور در حال تغییر سریع‌تر از آن چیزی است که تاریخ اجتماعی‌اش ایجاب می‌کند، و این سرعت تغییر به‌معنای هزینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار بالاست، اما ظاهراً برخی در این کشور تصمیم گرفته‌اند که این ریسک‌ها را بپذیرند، آنها در واقع برای تحقق منافع فردی خود حاضر شده‌اند بر سر مقبولیت اجتماعی حاکمان سعودی قمار کنند.

 

یکی بر سر شاخ بن می‌برید!

 

برخی در تلاشند عربستان را به یک کشور سکولار تبدیل کنند دانلود کتاب و باور دارند که این تغییر می‌تواند به تثبیت قدرت آنها کمک کند، اما تجربه تاریخی کشورهایی که مسیر سکولاریسم را پیش گرفته‌اند، نشان می‌دهد که این رویکرد برای بانیان آن، در جوامع اسلامی، عواقب سیاسی و اجتماعی شدیدی به‌همراه داشته است، یک نمونه بارز از این نوع تحولات را می‌توان در تاریخ ایران مشاهده کرد، جایی که محمدرضا شاه پهلوی برای جلب توجه غرب و تقویت قدرت شخصی خود، اقدامات رادیکالی مانند جشن هنر شیراز و تغییرات فرهنگی را در دستور کار قرار داد، این تلاش‌ها در ابتدا برای ایجاد چهره‌ای مدرن و سکولار از حکومت شاهنشاهی بود، اما در نهایت به واکنش‌های شدید مذهبی و سیاسی منجر شد که به‌سرعت به تحولات بزرگ اجتماعی و سیاسی انجامید و در نهایت انقلاب اسلامی 1357 را رقم زد. مردم ایران که در برابر حذف تدریجی ارزش‌های دینی و هویتی‌شان ایستادند، در نهایت با 98 درصد به جمهوری با قید اسلامی رأی موافق دادند، چنین تقابلی به‌ویژه در زمانی که حاکمان از اصلاحات تدریجی و تغییرات نرم چشم‌پوشی می‌کنند و به‌سمت گسست رادیکال از هویت دینی و تاریخی جامعه می‌روند تشدید نیز می‌شود.

 

در مورد عربستان سعودی، حتی اگر این کشور بتواند بدون تقابل عمده‌ای سکولاریسم را به‌طور موفقیت‌آمیز پیاده کند، باید در نظر داشت که در جامعه سکولار به‌طور طبیعی افراد و گروه‌هایی که خواهان حکمرانی هستند، به‌دنبال افرادی خواهند بود که هویت و کارنامه‌شان در چارچوب سکولاریسم و ارزش‌های مدرن تعریف‌شده باشد، در این صورت، افرادی که کارنامه‌ای پر  از افراط‌گرایی دارند، نمی‌توانند در یک جامعه سکولار اقبال عمومی کسب کنند.

 

برخی در این کشور با تلاش برای تحمیل چنین تغییرات رادیکالی، در حقیقت به‌جای بسط قدرت خود، فرش را از زیر پای خود می‌کشند، تجربه‌های مشابه در دیگر کشورها نشان داده است که مسیرهای رادیکال نه‌تنها منجر به تثبیت قدرت نمی‌شوند، بلکه زمینه‌ساز بحران‌های داخلی و تحولات ناخواسته‌ای خواهند بود.

https://cutt.us/igJ1X

https://bit.ly/4fVpVDo

https://cutt.ly/YeKT1PAT

https://is.gd/ci1I72

https://v.gd/h7lmob

https://goo.su/eGzXTj

https://n9.cl/e1ynw5

https://shorturl.at/18NWH

https://tinyurl.com/5pescmdx


تاکید امام خامنهای بر تحول در حوزه علمیه و به روز شدن آن

جمع منتخبی از اعضای جامعة الزهراء (حوزه علمیه بانوان) پیش از ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعةالزهرا(س)، این مجموعه اثرگذار را از پدیده‌های بی‌نظیر برآمده از انقلاب اسلامی و موجب افزایش سطح معلومات دینی و اثرگذاری زنان دانستند و با اشاره به ضرورت تحول و روزآمدی حوزه‌های علمیه همپای تحولات جامعه، گفتند: حوزه های علمیه باید برای مسائل مهم جامعه از جمله مسائل اقتصادی، حکمرانی و خانواده نظر داشته باشد.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، تشکیل جامعة‌الزهرا(س) را مرهون ابتکار امام بزرگوار خواندند و گفتند: نفس تشکیل مجموعه‌ای با مأموریت ارتقاء معرفت و آگاهی دینی جمع زیادی از زنان و دختران کشور، بسیار ارزشمند است چرا که تا قبل از آن، زنان در تاریخ کشور از چنین امکانی برخوردار نبوده‌اند.

 

ایشان با اشاره به صدمات فراوان ناشی از گسترش فرهنگ غربی به جامعه زنان در دوره رضاخانی  از جمله عوارض ناشی از سطح پایین معلومات دینی زنان و نبود مجموعه مختص ارتقاء معرفت دینی آنان، افزودند: امروز جامعةالزهرا(س) متکفل این مأموریت مهم است بنابراین هر چه  بتوانید دانشجویان بیشتری جذب کنید و معلومات دینی آنها را بالاتر ببرید، کاری ارزشمند است.

 

رهبر انقلاب، لازمه حرکت به سمت تمدن اسلامی را گسترش معارف اصیل دینی در میان عموم مردم خواندند و با توجه به این ضرورت، گفتند: تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و احیاء دین، مأموریت مهم دیگر جامعةالزهرا(س) است که باید برای اثرگذاری تربیتی و پیش‌بُرد معنوی زنان که نیمی از جامعه هستند، هدفگذاری و برنامه‌ریزی انجام شود.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دانلود کتاب تحول را امری طبیعی و قهری در عالَم خواندند و گفتند: چنانچه زمام تحول به دست افراد عاقل و متدیّن باشد جامعه و بشریت اعتلاء پیدا می‌کند اما بدون آن، تحول رو به گمراهی و انحطاط می‌رود همچنانکه امروز در جوامع غربی، منکرات عقلی به معروف تبدیل شده است.

 

ایشان حوزه‌های علمیه را نیز همچون سایر مجموعه‌ها نیازمند تحول دانستند و افزودند: حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش‌بُرد دین و ایجاد حاکمیت دینی است که با توجه به در حال تحول بودن جامعه، حوزه علمیه هم باید برای انجام صحیح وظایف خود روزآمد شود.

 

رهبر انقلاب، به‌روزرسانی کتاب‌ها و شیوه‌های درسی در حوزه‌های علمیه و ورود به مسائل مورد نیاز جامعه از جمله مسائل پولی و مالی، حکمرانی، خانواده و مسائل جدید همچون رمز ارزها را از جمله الزامات تحول در حوزه علمیه خواندند و افزودند: مخالفت با تحول حوزه علمیه، مخالفت با پیشرفت دین در کشور است البته کسانی باید تحول را ایجاد کنند که صلاحیت آن را داشته باشند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به لزوم حضور زنان دارای سطح بالای معارف دینی در رسانه‌ها و اجتماعات بین‌المللی و نقش جامعةالزهرا(س) در این خصوص، افزودند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان فاضل پرشماری در جامعه حضور دارند که باید برای بیان مسائل مرتبط با زن و خانواده در رسانه‌ها آماده شوند و همچنین باید بتوانند در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی با استناد به آیات و روایات و نهج‌البلاغه، مطالب عالی دینی را بیان کنند که این کار هم در پیشرفت و شناساندن کشور در دنیا و هم در ایجاد امت اسلامی تأثیرگذار خواهد بود.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برنامه‌ریزی برای تهذیب و پیشرفت روحی و معنوی زنان در جامعةالزهرا(س) را در کنار آموزش‌های علمی ضروری دانستند و گفتند: بانوی برخوردار از اخلاق اسلامی و تهذیب نفس می‌تواند نسل آینده را متحول و تربیت کند.

 

در ابتدای این دیدار، خانم برقعی مدیر جامعةالزهرا(س) گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این مجموعه بیان کرد.

https://cutt.us/igJ1X

https://bit.ly/4fVpVDo

https://cutt.ly/YeKT1PAT

https://is.gd/ci1I72

https://v.gd/h7lmob

https://goo.su/eGzXTj

https://n9.cl/e1ynw5

https://shorturl.at/18NWH

https://tinyurl.com/5pescmdx


بابایی:دولت مکلف به اجرای دقیق قانون متناسب سازی حقوق است

 علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات نامه رئیس مجلس در ابلاغ قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: دولت در مصوبه خود اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را مشروط به ایجاد نشدن بدهی عنوان کرده بود.

 

وی افزود: در حقیقت اگر دولت منابع لازم را دارد، باید پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان را در سال جاری انجام دهد و اگر ندارد، پرداخت آن را به سال بعد موکول کند؛ اما این مسئله با نظر هیئت تطبیق مصوبات قوانین مجلس شورای اسلامی مغایر با قانون برنامه هفتم توسعه است.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: بر اساس قانون دانلود کتاب برنامه هفتم، در سال اول اجرای این قانون، حقوق بازنشستگان باید به میزان 40 درصد حقوق کارمند شاغل هم‌ترازشان افزایش یابد. به همین ترتیب، در سال 1405 نیز باید 40 درصد و در سال 1406، 30 درصد به حقوق بازنشستگان افزوده شود تا در نهایت در سال سوم اجرای برنامه هفتم، حقوق بازنشستگان به 90 درصد حقوق کارمند شاغل هم‌ترازشان برسد.

 

بابایی تأکید کرد: اساس اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان عدالت است و باید همه کارمندان طبق آنچه که حق‌شان است، حقوقشان افزایش یابد. نباید سلایق کاری دولت در اجرای این قانون دخیل باشد و موجب توسعه شمول بند ر ماده 28 قانون برنامه هفتم توسعه شود، چرا که این مسئله مجوز قانونی ندارد.

https://cutt.us/igJ1X

https://bit.ly/4fVpVDo

https://cutt.ly/YeKT1PAT

https://is.gd/ci1I72

https://v.gd/h7lmob

https://goo.su/eGzXTj

https://n9.cl/e1ynw5

https://shorturl.at/18NWH

https://tinyurl.com/5pescmdx